سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم

سوال : ضرورت وجود امامی همتای رسول خدا صلی الله علیه و آله، از طرف خدا در هر زمان چیست ؟
ضرورت وجود امام از دیدگاه عقل :
در جواب یک استدلال عقلی با دو مقدمه ارائه می کنیم .
مقدمه اول : قطعا رسول خدا
صلی الله علیه و آله در زمان خود به تمام نیازهای دینی مردم تا روز قیامت پاسخ نداند .
چرا؟ 1ـ به دلیل عدم نیاز مردم 2ـ به علت عدم ظرفیت آنها
مقدمه دوم : خدای متعال در یک مقطع زمانی (23ساله) زیباترین نظام هدایت را به بشریت عرضه کرد.
با توجه به مقدمه اول و مقدمه دوم این سؤال مطرح می شود که : خداوند برای هدایت بشریت بعد از رحلت رسولش تا روز قیامت چه تدبیری اندیشیده است؟
سه مسأله قابل تصور است :
1ـ خداوند امر امت را در این مسأله مهمل گذاشته . یعنی دین ناقص فرستاده است . ولی هیچ موحدی نمی تواند این امر را بپذیرد . 
2ـ خداوند دین کامل فرستاد ولی رسولش در ارائه آن کوتاهی نمود ! این مسأله به هیچ وجه قابل قبول نیست  چرا که پیامبر
صلی الله علیه و آله اگر می خواست یک روز از مدینه خارج شود ، برای خودش جانشینی تعیین می فرمود .
3ـ خداوند متعال در راستای هدایت بشریت تا روز قیامت افرادی را که همتای رسولش هستند ، برای امت قرار داد ، رسولش هم این امر الهی را ابلاغ نمود ولی امت در پذیرش آن کوتاهی نمودند.
با توجه به نکات یاد شده و با توجه به اینکه نیاز انسان به  راهنما و هدایت او یک نیاز مستمر است (یعنی در طول قرون و اعصار بوده و خواهد بود ) پس باید در هر زمان فردی هم شأن رسول خدا برای هدایت بندگان وجود داشته باشد . یعنی هر کدام از ما برای رسیدن به کمال لایق خود با تک تک سلولهای بدنمان و تمام وجودمان به او نیازمندیم ،‏ نیازی عمیق و عطشی وصف ناشدندی ...

اما ضرورت وجود امام از دیدگاه قرآن :
در ادامه چند ایه را که دال بر لزوم وجود حجت در هر زمان است را ذکر می کنیم .
«وَ مِمَّن خَلَقْنا اُمَةٌ یَهدون بِالحقِ وَ بهِ یَعْدِلُونْ » « و از خلقی که آفریدیم فرقه ای به حق هدایت می یابند و (ازباطل همیشه )به حق بر می گردند .»(اعراف/181) 
در تفاسیر آمده است که مراد از این فرقه پیشوایان دین و ائمه معصومند که همیشه باید در زمین وجود داشته باشند .

« وَ یَقُول الذین کَفَروا لَو لا عَلَیه آیَةٌ من رَبِهِ اِنَّما انت مُنْذِرٌ و لَکُلِ قوم‍ٍ هادٍ».« و باز به طعنه می گویند که چرا بر او آیت و معجزه ای نفرستاد (باید بدانند که ) تنها وظیفه تو اندرز و ترساندن خلق (از نافرمانی خداست ) و هر قومی را از طرف خدا راهنمایی است . »( رعد /7)
در اخبار و تفاسیر بسیار راهنما به علی
علیه السلام  و ائمه تفسیر شده است . از این آیه بر می آید که هر قومی باید راهنما و امامی داشته باشد ، یعنی تا روز قیامت وجود حجت خدا در زمین ضروری است .

« یَومَ نَدْعُ کُلَ اُناسٍ بِامامهم ... » « ای رسول ما بیاد آر روزی را که ما هر گروهی از مردم را با پیشوایشان دعوت می کنیم » ( اسرا / 71)
با توجه به این ایه امامت، بایدبعد از رسول خدا تا آخر الزمان نیز ادامه داشته باشد ، در غیر این صورت تکلیف مردم آینده مهمل گذاشته شده و این از خدای حکیم پسندیده نیست . از طرفی غرض آیه نیز نقض می شود زیرا اقوامی خواهند بود که شامل این ایه نخواهند شد در حالی که این ایه عموم را می رساند .

« اِنَّا اَرْسَلْناکَ بِالحَقِ بشیراً و نذیراً وَ ان من امةٍ الاّ خلا فیها نذیر» « ما ترا به حق و راستی به سوی خلق فرستادیم تا (نیکان را ) بشارت داده و (بدان را ) بترسانی و هیچ امتی نبوده جز آنکه در میانشان ترساننده و راهنمایی بوده است . »( فاطر/24)
اگر وجود راهنما برای امت های گذشته ضروری بوده ، پس برای آینده گان هم ضروری خواهد بود . در غیر این صورت آنها در روز قیامت برای گمراهیشان عذر و بهانه خواهند داشت . از طرفی همانطور که هدایت هدایتگر برای پیشینیان ضروری بوده برای آینده گان هم امری لازم به شمار می آید چرا که نیاز انسان به هدایت یک نیاز مستمر و پایدار است .

نکته : قرار بود این پست رو هفته قبل بذاریم که به دلیل مشغله و جلو افتادن سفرم نتونستم . شرمنده دوستان شدم. از این بابت معذرت .
نکته : اگه خدا توفیق رو رفیق راهمون کنه قراره یه چهله دعای حضرت امیر بذاریم که تا روز بیست و یکم ماه رمضان طول می کشه . دوستانی که مایلن با نام یه شهید ثبت نام کنند . در مورد زمانش هم نظر بدین .
نکته : لیست چهله دعای عهد رو ارشیو کردم . دوستانی که نیاز دارن به ارشیو  مراجعه بفرمایند .


نوشته شده در  جمعه 86/5/19ساعت  2:42 صبح  توسط گنجشک کوچک 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
او خواهد آمد
زمان بازگشت ارباب...
[عناوین آرشیوشده]